وبسایت شخصی محمـود نـورانــی

وبسایت شخصی محمـود نـورانــی

ژئـــوپلیتیـک بـرای صلـح ابنـــاء بشــر
وبسایت شخصی محمـود نـورانــی

** معرفی کتاب **

کتاب «علل پیدایش و بقای کشور ایران»
اثر دکتر «محمدرضا حافظ نیا»و«ابوالفضل کاوندی کاتب»
تهران: انتشارات سمت
چاپ: ۱۳۹۶

کشورها، برجسته‌ترین تقسیم‌بندی سیاسی ـ جغرافیایی مستقل جهان کنونی هستند و همچنان از مهم‌ترین بازیگران نظام بین‌المللی به شمار می‌روند. اینکه چه عامل و یا عواملی زمینه پیدایش کشورها و همچنین ماندگاری آن‌ها را فراهم می‌سازد، از موضوعات مورد مطالعه جغرافیای سیاسی است که از آن با نام علت وجودی و علت بقا یاد می‌شود. عوامل پیدایش و بقای کشور بر یکپارچگی ملی و ساخت هویتی مستقل تأثیرگذارند و تبدیل به شالوده‌های هویت ملی کشورها می‌شوند.
ایران امروز نیز بخشی از جغرافیا، فرهنگ، تاریخ دیرپا و مردمان ساکن فلات ایران در نقشه سیاسی جهان است. بارزترین ویژگی کشور ایران، گوناگونی در پدیده‌های طبیعی، انسانی و سرگذشت پرتلاطم تاریخی است. آنچه سبب شده است تا نام یگانة ایران همگام با این گوناگونی شکل گیرد پرسش نوشتار پیش روست.
فصل های سه گانه این کتاب عبارت اند از:
🔸 فصل اول: تعریف‌ها و مباحث نظری
🔸 فصل دوم: نیروهای زیربنایی علت وجودی و بقای ایران
🔸 فصل سوم: نیروهای روبنایی علّت وجودی و بقای ایران
در بخشی از آغاز این اثر می خوانیم: «ایران کشوری تاریخی است که از مدنیت و شکل گیری حکومت در آن سده ها می گذرد، بارزترین ویژگی جغرافیایی ایران تنوع پدیده های طبیعی و انسانی است. تاریخ ایران نیز زیر نفوذ جغرافیا ، میزبان رخدادهای شگرفی بوده است. آنچه امروز ایران نامیده می شود بخشی از جغرافیای فلات ایران و تاریخ مردمان ساکن در آن جاست . جایگاه ایران در جنوب غرب غرب آسیا و در همسایگی تمدن های کهن ، میان رودان، مصر، یونان، توران، چین و هنر و مرکزیت جهان مسکون در دوران باستان از این سرزمین به گفته زرین کوب گذرگاه حوادثی ساخته است که از تاریخ آن سی سده می گذرد . در این فاصله ، ایران شاهد پیروزی ها و شکست ها، شادی ها و غم ها، حوادث طبیعی، ویرانی و آبادانی، جنگ ها و حتی دست اندازی بیگانگان به خاک خود بوده است. پرسش ازسر آمیختگی پیدایش ایران با تنوع هویتی آن ، به موضوع کنونی نوشتار حاضر است.

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
نویسندگان

"چابهار کانون رقابت دریایی هند و چین است"

| سه شنبه, ۱۴ آذر ۱۳۹۶، ۰۹:۲۴ ق.ظ


رسانه‌های هندی به طور گسترده به افتتاح بندر شهید بهشتی چابهار توجه کردند و درباره اهمیت آن گزارش‌هایی منتشر کردند.

به گزارش فرارو، دیروز بندر چابهار با حضور حسن روحانی و مقامات چندین کشور دیگر افتتاح شد. هندی‌ها این بندر را دارای اهمیت استراتژیک دانستند.
وبگاه خبری فرست‌پُست که اخبار هند را پوشش می‌دهد، طی یادداشتی به قلم کاملندرا کانوار به نقش بندر چابهار در رقابت تجاری هند و چین در دریا پرداخت و نوشت: این پروژه وزنه متقابل هند در برابر کنترل فزاینده چین بر خطوط دریایی است. 
این حقیقت غیرقابل انکار است که با افتتاح بندر چابهار، هند به دنبال خنثی‌سازی برخی از مزایای استراتژیکی بود که چین در جنگ رقابت با نیودلهی بر سر کنترل خطوط دریایی بدست آورده بود. بندر گوادر پاکستان، که تقریبا ۸۰ کیلومتر با چابهار فاصله دارد، به گونه‌ای طراحی شده که به پکن و اسلام آباد، پس از قطع عامدانه دسترسی هند به گوادر، یک نقطه استراتژیک بدهد.
اگر چینی‌ها در تبانی با پاکستان، فکر کردند که می‌توانستند دسترسی حیاتی هند به دریا را قطع کنند و در نتیجه تجارت هند بخصوص در آسیای مرکزی را به خطر بیندازند، اکنون گشایش یک مسیر ترانزیتی استراتژیک به ایران و افغانستان که پاکستان را دور می‌زند، اقدام متقابل مؤثری علیه چین و پاکستان خواهد بود. 
با این حال، علیرغم اینکه منافع ایران در چابهار به خوبی توسط هند تامین شده است، پیش‌بینی می‌شود که چین و پاکستان - همانطور که در گذشته انجام داده‌ا‌ند- از هیچ کاری برای ترساندن ایران و ترغیب آن به بازنگری در روابط با هند دریغ نخواهند کرد.
پس از اقدامات چین برای از بین بردن این پروژه، گشایش فاز اول بندر چابهار نشان‌دهنده یک پیروزی شخصی برای نارندرا مودی است.
به طور کلی، با افزایش چشمگیر هژمونی چین به دلیل کریدور اقتصادی چین و پاکستان، بندر چابهار برای هند چشم‌انداز امیدوارکننده‌ای ایجاد می‌کند.
به گفته روزنامه هندی ایکونومیک‌تایمز، هند ۲۳۵ میلیون دلار به توسعه بندر چابهار اختصاص داده است. این مبلغ در دو مرحله به ایران پرداخت می‌شود. در مرحله اول ۱۵۰ میلیون در قالب یک خط اعتبار از بانک اگزیم (بانک صادرات و واردات هند) برای توسعه بندر چابهار پرداخت خواهد شد و در مرحله دوم، ۸۵ میلیون برای تامین تجهیزات دو اسکله در بندر هزینه می‌شود.
علاوه بر این، هند در حال برنامه‌ریزی برای احداث یک خط راه آهن بین شهر چابهار و زاهدان است تا بندر چابهار را به شبکه راه آهن ایران متصل کند. از طریق این شبکه راه آهن؛ بندر شهید بهشتی، به کریدور بین المللی حمل‌و‌نقل شمال - جنوب متصل خواهد شد. هدف کریدور شمال - جنوب ایجاد اتصال بین هند، روسیه و ماورای آن است.

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.